
Målet med "Oppvarmings- og kjølingskunnskap og -løsninger" (forkortet HACKS) er å oppnå en markedstransformasjon for varme- og kjøling i boliger (HAC). For å oppnå dette må forbrukerne motiveres til å erstatte gamle og ineffektive enheter med nye, energieffektive enheter; dette fremmer løsninger som bruker mindre, reduserer energikostnadene og forbedrer brukernes komfort og helse. I EU har nesten halvparten av alle bygninger som er bygd før 1992, individuelle kjeler installert med en virkningsgrad på 60% eller mindre. Energibesparelsene knyttet til en rask erstatning er enorme.
For å oppnå målet vil 17 HACKS-partnere i 15 land øke bevisstheten om de økonomiske og økologiske fordelene med effektive oppvarmings- og kjølings -enheter gjennom en kommunikasjonskampanje. I tillegg gir 15 unike nasjonale nettplattformer klar og forståelig informasjon. Fokuset er på HAC-enheter, men også løsninger som reduserer energiforbruket.
HACKS vil appellere til forbrukerne ved å hjelpe dem med å kjøpe nye HAC-produkter. De elektroniske plattformene tilbyr verktøy for å skaffe tilpasset informasjon, interaktive kommentarfunksjoner, produktinformasjon og direkte lenker til leverandørene av produktet. De elektroniske plattformene vil også gi veiledning om hvordan du kan forbedre situasjonen til forbrukerne mens du unngår kjøp av unødvendig utstyr, samt hvordan utstyr kan brukes og vedlikeholdes.
Til slutt vil HACKS samarbeide med relevante aktører som er involvert i beslutningsprosesser fra forbrukerne ved å bygge strategiske partnerskap for å fremme og lette kjøp av energieffektivt installasjonsutstyr. HACKS vil ha et sterkt fokus på installatører, forhandlere og forbrukerorganisasjoner på grunn av deres nærhet til forbrukerne og deres evne til å innlemme og gi råd om energieffektivt utstyr direkte i sitt arbeid.